ارتباط سریع

09215658634

ارتباط سریع

09215658634

دکتر مهران کریم زاده

متخصص قلب و عروق

سرگیجه و سیاهی رفتن چشم در بیماری های قلبی

سرگیجه و سیاهی رفتن چشم می تواند از علائم بیماری های قلبی باشد. البته نمی توان گفت تمام سرگیجه ها عامل قلبی دارد در صورتی که سرگیجه و یا سیاهی رفتن چشم به همراه علائم قلبی همچون تپش قلب، درد قفسه سینه، بی حالی و … باشد می توان آ« را از نشانه های بیماری های قلبی دانست.

گردش خون اگر به درستی انجام نشود باعث سرگیجه و سیاهی رفتن چشم می شود. گردش خون مهمترین عامل در عملکرد درست اعضای بدن از جمله مغز است. اگر مغز به خوبی خون دریافت نکند باعث سرگیجه، ضعف و عدم تعادل خواهد شد.

افت فشار خون می تواند عاملی برای سبکی سر و یا احساس غش شود. این اتفاق معمولا پس از بلند شدن و ایستادن خیلی سریع رخ می دهد. به این حالت افت فشار خون ارتواستاتیک نیز گفته می شود.

گردش خون ضعیف در شرایط و بیماری هایی مثل کاردیومیوپاتی، حمله قلبی، آریتمی قلب و حمله ایسکمیک گذرا می تواند رخ دهد که خود عاملی برای سرگیجه و سیاهی رفتن چشم شود. در این موارد کم شدن حجم خون و جریان ناکافی خون به مغز و گوش داخلی عاملی بر این ماجرا است.

پریسنکوپ

پریسنکوپ به احساسی گفته می شود که حالت سرگیجه، سیاهی رفتن چشم و غش کردن به شما دست می دهد. در این حالت مغز برای مدت کوتاهی خون، اکسیژن و یا گلوکز به حد کافی دریافت نمی کند و نمی تواند به درستی عمل کند. 

سرگیجه و سیاهی رفتن چشم در بیماری های قلبی-دکتر کریم زاده-5697

دلایل شایع پریسنکوپ

افرادی که presyncope را تجربه می کنند معمولا بعد از چند ثانیه به حالت عادی برگشته و زندگی خود را ادامه می دهند. در صورتی که پریسنکوپ می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی باشد که باید توسط یک پزشک و یا یک متخصص قلب بررسی شوید. نباید این مشکل را سبک شمرد و از آن به راحتی گذشت.

علل اصلی پریسنکوپ

یکی از علل اصلی در پریسنکوپ افت فشار خون ارتواستاتیک است که افت فشار خون وضعیتی نیز گفته می شود. این حالت در زمانی رخ می دهد که خون به مدت طولانی در رگ ها جمع می شود و قلب خون کافی برای پمپاژ به مغز ندارد. این اتفاق ممکن است برای هر کسی رخ دهد و به صورت موقتی و یا به دلیل مصرف داروهای خاص به صورت موقت باشد. یکی از دلایل این اتفاق افزایش سن است.

دیگر از علل پریسنکوپ، آرتیمی قلبی است. وقتی که قلب ضربان منظم نداشته باشد و گاهی بسیار تند و گاهی بسیار کند بتپد، خونرسانی به مغز شما دچار مشکل می وشد که این می تواند احساس سرگیجه، ضعف و یا سیاهی چشم به شما بدهد.

چه بیماری قلبی می تواند عامل سرگیحه و یا سیاهی چشم شود؟

علاوه بر علل پریسنکوپ بیماری های قلبی دیگری نیز می تواند باعث سرگیجه و سیاهی رفتن چشم شود که می توان از آنها به موارد زیر اشاره کرد

  • ایست قلبی
  • تپش قلب
  • آریتمی
  • پارگی آئورت
  • فیبریلاسیون دهلیزی
  • شوک کاردیوزنیک
  • کاردیومیوپاتی

همچنین اگر شمابه خستگی زودرس دچار هستید میتوانید به این مقاله مراجعه کنید.

کلام آخر

در صورتی که احساس ضعف و یا سرگیجه دارید حتما خودتان را به مکان امنی برسانید در صورت غش کردن و یا بی هوشی بعد از مدتی به هوش می آیید. اما در صورت زمین خوردن و ضربه به سر ممکن از آسیب های جدی را به دنبال داشته باشید.

اگر احساس سرگیجه و یا سیاهی رفتن چشم کردید دراز بکشید، بنشینید و یا سر خود را بین زانوهایتان قرار دهید.

در صورتی که دچار سرگیحه و یا مشکلات این چنینی شدید حتما توسط یک متخصص قلب معاینه بشید تا در صورت داشتن مشکلات جدی هر چه سریعتر تحت درمان قرار بگیرید.

دکتر مهران کریم زاده

دکتر مهران کریم زاده

دکتر مهران کریم زاده در زمینه های آنژیوگرافی، اکوکاردیوگرافی و نوار قلب، آماده خدمت رسانی به بیماران گرامی می باشد.

مقالات مرتبط

خستگی زودرس- دکتر کریمزاده-2649

خستگی زودرس

خستگی زودرس به معنی خسته شدن بدون فعالیت سنگین است. به طور کلی خستگی به معنی کمبود انرژی و انگیزه چه از نظر جسمی و

ادامه مطلب »
تنگی-نفس-دکتر-کریمزاده-3654

تنگی نفس

تنگی نفس یکی از آزار دهنده ترین مشکلاتی است که فرد می تواند با آن مواجه شود. به طور معمول ما روزانه بالای هزار دم

ادامه مطلب »